Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de huwelijksplaats.
De akte van echtscheiding vermeldt:
- het aktenummer van de huwelijksakte
- de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
- de gegevens van de (buitenlandse) beslissing.
Je kan zowel een afschrift als een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:
- een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft;
- een uittreksel vermeldt enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan een uittreksel of afschrift eenvoudig aanvragen via ons digitaal loket en je kan het meteen downloaden.
Lukt dit je niet? Stuur een e-mail naar burgerzaken@denderleeuw.be en we leggen het attest voor je klaar aan het onthaal of sturen het per post voor je op.
Wat heb je nodig?
Je identiteitskaart met pincode
Bedrag
Een uittreksel of afschrift van je echtscheidingsakte is gratis.
Dienst Burgerzaken
Kaart
50.883161450494, 4.0806312