Bij het eerste contact met de dienst burgerzaken zullen afspraken gemaakt worden en informeren we jullie over het opstellen van een akte van huwelijksaangifte die altijd aan een huwelijk vooraf moet gaan.
Een huwelijk mag namelijk niet voltrokken worden vóór de 14de dag na de datum van het opstellen van die akte van aangifte. Het huwelijk moet bovendien voltrokken worden binnen de 6 maanden na het verstrijken van die eerste termijn van 14 dagen.
Doelgroep
Om te kunnen trouwen moeten beide partners minstens 18 jaar zijn.De opheffing van deze leeftijdsvereiste kan, in uitzonderlijke omstandigheden, verleend worden door de jeugdrechtbank.
Procedure
Een akte van huwelijksaangifte kan maar worden opgesteld nadat alle nodige documenten zich in het huwelijksdossier bevinden. Wanneer ze officieel beschikbaar zijn in België zal de ambtenaar deze documenten zelf verzamelen. Indien de voor te leggen documenten in het buitenland moeten worden opgevraagd, moet je dit altijd zelf doen. Deze buitenlandse documenten moeten voorzien zijn van de nodige legalisaties en moeten naar het Nederlands vertaald worden door een beëdigd vertaler.
Het is raadzaam om eerst contact op te nemen met onze dienst burgerzaken. Dit kan door een e-mail te sturen naar burgerzaken@denderleeuw.be of ons telefonisch te contacteren.
Voorwaarden
De aangifte moet gebeuren door beide of door één van de aanstaande echtgenoten. Bij afwezigheid van één van de aanstaande echtgenoten heb je een gelegaliseerde volmacht nodig (handtekening moet gewettigd zijn) waaruit zijn/haar toestemming met de aangifte blijkt.
Na de aangifte volgt een wettelijke wachttermijn van 14 dagen vooraleer je kan huwen. De aangifte mag niet vroeger dan zes maanden voor de huwelijksdatum gebeuren.
Je kan huwen op volgende tijdstippen in de raadzaal van het administratief centrum:
- maandag (tijdens de openingsuren);
- dinsdagvoormiddag (tijdens de openingsuren);
- donderdagavond (tijdens de openingsuren);
- vrijdagnamiddag om 13u30;
- zaterdag van 10u30 tot 14u30.
Indien beschikbaar en na goedkeuring van de dienst burgerzaken en vrije tijd kan je ook huwen in het Kasteeltje (vrijdag en zaterdag).
Sinds 2023 is het niet meer mogelijk om een huwelijk aan te gaan wanneer één van de partijen nog verbonden is door een wettelijke samenwoonst met een andere partij.
Wat heb je nodig?
identiteitskaarten van beide partners
Personen van een andere nationaliteit moeten volgende stukken voorleggen:
- letterlijk afschrift van de geboorteakte
- bewijs van identiteit
- bewijs van woonst
- bewijs van ongehuwde staat
- nationaliteitsbewijs
- wetscertificaat.
Al deze papieren moeten voorzien zijn van de nodige legalisatie en van een Nederlandse vertaling door een beëdigd vertaler van de rechtbank in België.
Bedrag
Wanneer één van de partners niet is ingeschreven in het bevolkingsregister dient er 30 euro betaald te worden voor de opmaak van het dossier.
Een koesterboekje kost 30 euro.
Het bedrag van de huwelijksceremonie is afhankelijk van tijdstip, locatie en het aantal aanwezigen:
- Huwen in het administratief centrum is gratis van maandag tot en met donderdag;
- Huwen op vrijdagnamiddag in het administratief centrum kost 151 euro (tot 35 aanwezigen);
- Huwen op zaterdag in het administratief centrum kost 202 euro (tot 35 aanwezigen);
- Huwen in het Kasteeltje kost 303 euro (tot 35 aanwezigen).
Betalende huwelijken met meer dan 35 aanwezigen? Dan is er een toeslag van 20 euro per schijf van 10 bijkomende aanwezigen.
Documenten, wet- en regelgeving
Dienst Burgerzaken
Kaart
50.883161450494, 4.0806312