Niet-Belgen waarvan de procedure tot inschrijving afgerond is, kunnen een verblijfskaart bekomen na instructies van Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel. Welke verblijfskaart je krijgt en hoe lang deze geldig zal zijn, is afhankelijk van je verblijfsprocedure.
Opgelet: deze elektronische kaarten zijn geen identiteitskaarten. De identiteit van een vreemdeling kan enkel bewezen worden door een document afgeleverd door het land van herkomst (bijvoorbeeld identiteitskaart of reispas van het land van herkomst).
Doelgroep
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.
Voorwaarden
Er zijn 11 types vreemdelingenkaarten:
- verblijfskaart A: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- verblijfskaart B: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- verblijfskaart C: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- verblijfskaart D: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- verblijfskaart EU: verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- verblijfskaart EU+: verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- verblijfskaart F: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- verblijfskaart F+: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- verblijfskaart H: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- verblijfskaart M: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- verblijfskaart N: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
Je kan je elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij de dienst Burgerzaken.
Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan ophalen. Neem de codes mee om je kaart te activeren.
Wat heb je nodig?
- Je bewijs van identiteit (bijlage/identiteitskaart land van herkomst/paspoort).
- 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud, ogen goed zichtbaar, gesloten mond, geen sjaal, geen hoed,...) conform de internationale kwaliteitseisen voor een pasfoto (ICAO-normen).
Bedrag
- Standaardprocedure: 28 euro
- Standaardprocedure A-kaart 1 jaar: 61 euro
- 1e verlies: 41 euro
- 2e verlies: 61 euro
- Spoedprocedure: 121 euro
Documenten, wet- en regelgeving
Dienst Burgerzaken
Kaart
50.883161450494, 4.0806312