Als je voor een verhuis of werken aan je huis of pand tijdelijk het openbaar domein (de openbare weg, het fiets- of voetpad, parkeerplaatsen...) in wil nemen, dan heb je hiervoor steeds een vergunning nodig. De inname kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het plaatsen van een stelling, container, verhuiswagen, de levering van bouwmaterialen...
Voor dergelijke tijdelijke situaties moet je een vergunning voor de inname van het openbaar domein aanvragen bij het lokaal bestuur. Het openbaar domein mag immers nooit worden ingenomen zonder voorafgaandelijke toestemming.
Deze vergunning geeft je de toelating om een bepaalde ruimte van het openbaar domein in te nemen en regelt ook specifieke veiligheidsmaatregelen (bv. verkeersborden of -kegels, beschermnetten, verlichting...).
De nodige verkeerssignalisatie om de inname veilig te laten verlopen zit dus ook vervat in de aanvraag.
Ook voor evenementen op openbaar domein is zo’n vergunning noodzakelijk. Maar hierbij zorgt de dienst Vrije Tijd voor de volledige afhandeling van het dossier, inclusief de nodige vergunning voor de inname van het openbaar domein (zie aandachtspunten onderaan).
Doelgroep
Een vergunning voor de inname van het openbaar domein kan aangevraagd worden door een particulier of door een private onderneming.
Ondernemingen die een aanvraag willen indienen voor hun klanten en over een Eagle-account beschikken, kunnen de vergunning aanvragen via het digitaal portaal van Eagle.
Voorwaarden
Afhankelijk van de aard, plaats en tijd van de inname worden bepaalde voorwaarden opgelegd aan de inname van het openbaar domein. Zo kan er bijvoorbeeld een tijdsbeperking gekoppeld worden aan de inname.
Elke aanvraag wordt ook afzonderlijk bekeken in functie van verkeersveiligheid, al geplande evenementen, doorgaand verkeer, enzovoort. De dienst Openbare Ruimte vraagt indien nodig het advies aan politie en andere gemeentediensten.
Deze voorwaarden worden opgenomen in de vergunning zelf en dienen strikt gevolgd te worden.
Bovendien moet de aanvrager of de uitvoerder van de werken steeds zorgen voor duidelijke signalisatie van de inname zelf, en dit om de veiligheid van de voetgangers of weggebruikers te waarborgen. Zo moet er bijvoorbeeld signalisatie (bv. verkeersborden of -kegels, beschermnetten, verlichting...) voorzien worden op de container of stelling zelf.
Het lokaal bestuur staat enkel in voor de plaatsing van de verkeerssignalisatie (bv. parkeerverbod) voor particulieren ter hoogte van de inname van het openbaar domein en de nodige verkeersborden voor de omleiding in het geval van inname van de volledige rijweg.
Wanneer aanvragen?
Bij de vergunningsaanvraag wordt onderscheid gemaakt tussen inname zonder verkeershinder en inname met hinder.
- Neem je bij je inname het voetpad, parkeerzones of een deel van de openbare weg in, waarbij doorgaand verkeer nog mogelijk is en het dus niet nodig is om de straat af te sluiten? Of had je graag een tijdelijke parkeerplaats voorzien voor een verhuis- of ceremoniewagen?
- Dan dien je minimum 7 werkdagen vóór de aanvangsdatum een aanvraag voor inname van het openbaar domein in te dienen.
- Is het voor je aanvraag wel nodig om (een deel van) de rijbaan af te sluiten of heeft je aanvraag een grote impact op het verkeer?
- Dan moet je minimum 14 werkdagen vóór de aanvangsdatum een aanvraag indienen.
Deze termijnen moeten strikt gerespecteerd worden om een vlotte behandeling van je vergunningsaanvraag te kunnen garanderen. Laattijdige aanvragen zullen dan ook worden geweigerd.
Procedure
1. Aanvraag indienen
Je dient je aanvraag online in via het digitaal loket en doorloopt de verschillende stappen.
Graag een houvast? Lees dan eerst de handleiding (1.29 MB) "pdf". Als je niet over een computer beschikt, kan je ook terecht in de openbare computerruimtes. Lukt dit niet, kan je de vergunning ook aanvragen bij de dienst Openbare Ruimte.
Volgende informatie is nodig om een vergunning te kunnen opmaken:
- naam, adres en contactgegevens van de aanvrager;
- adres waar de inname van het openbaar domein is gelegen;
- lengte en breedte van de inname;
- een situatieschets van de plaats van de inname;
- periode van de inname en tijdsbestek;
- aard van de inname (bv. container, stelling, verhuiswagen, ...);
- mogelijke verkeershinder (bv. geen doorgaand verkeer mogelijk, wegomleiding nodig...).
2. Behandeling van de aanvraag
Elke aanvraag wordt afzonderlijk bekeken in functie van verkeersveiligheid, geplande evenementen, doorgaand verkeer…Indien nodig wordt ook advies aan politie en andere diensten gevraagd.
Na de behandeling en voorlopige goedkeuring van je aanvraag, krijg je een e-mail met een betalingsuitnodiging.
3. Betaling en verzending van de vergunning
Na betaling krijg je onmiddellijk je vergunning doorgemaild.
Let op: als je signalisatieborden wil ontlenen bij het lokaal bestuur, moet je betaling 4 werkdagen voor aanvang van de werken in orde zijn!
Wat heb je nodig?
Je elektronische identiteitskaart met pincode.
Bedrag
Voor de inname van het openbaar domein, het ontlenen van verkeerssignalisatie en de plaatsing van de signalisatie werd een retributiereglement opgesteld.
1. Retributie op het gebruik van de openbare weg
1. Vergoeding voor privaat gebruik van het openbaar domein (andere aard dan een container) | € 0,5 / m² / kalenderdag |
2. Vergoeding voor het in gebruik nemen van het openbaar domein voor het plaatsen van een container | € 7 / container / kalenderdag |
3. Vergoeding voor het afsluiten van de openbare weg (uitgezonderd voetgangers en fietsers)* | € 100 / 1e kalenderdag + € 15 / volgende kalenderdag |
* In geval van het afsluiten van de openbare weg is de retributie A3 cumulatief bij de retributie bepaald in A1 of A2.
2. Retributie op plaatsen / weghalen van de signalisatie door gemeentelijke diensten
Voor het plaatsen en weghalen van de nodige verkeerssignalisatie: forfaitair bedrag van € 25. Dit forfaitair bedrag is gelijk aan de retributie geheven op tussenkomsten van de gemeentelijke technische dienst.
3. Retributie op het ontlenen van de nodige verkeerssignalisatie*
1. Vergoeding voor het gebruik van verkeersborden | €2,5 / bord / dag |
2. Vergoeding voor het gebruik van nadars | €2,5 / nadar / dag |
* Bij beschadiging of verlies van de ontleende materialen is de gebruiker een schadevergoeding verschuldigd aan het gemeentebestuur. Deze schadevergoeding is gelijk aan de kost van een nieuw bord / nadar.
Uitzonderingen
- Innames van het openbaar domein langer dan 24 uur langs gewestwegen, zoals de N405, N208 en N45, moeten vanaf 15 mei 2023 aangevraagd worden bij het Agentschap Wegen & Verkeer via het webportaal op https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen. Opgelet: het Agentschap Wegen & Verkeer levert enkel vergunningen af. Als je parkeerverbodsborden wil ontlenen, moet je ook via het portaal van ons lokaal bestuur een vergunning inname openbaar domein aanvragen.
- Organiseer je een evenement op het openbaar domein? Dan heb je ook een vergunning nodig voor deze inname. Maar geen nood: je hoeft enkel je evenement aan te vragen bij het Evenementenloket van de dienst Vrije Tijd. Zij bekijken het hele dossier en zorgen voor de volledige afhandeling, inclusief de nodige vergunning voor de inname van het openbaar domein. Lees hier meer over de organisatie van evenementen.
Eagle-portaal
Heb je al een Eagle-account? Dan kan je via het portaal een verlenging aanvragen. Ondernemingen kunnen hier ook voor hun klanten een vergunning aanvragen.
Vroeg je eerder al een vergunning voor tijdelijke inname openbaar domein aan, maar duurt de inname langer dan voorzien? Dan kan je een verlening aanvragen via het digitaal portaal van Eagle.
Een verlenging van een vergunning kan enkel wanneer de situatie identiek blijft. Is de inname verschillend van de originele aanvraag, dan moet u een nieuwe vergunning aanvragen.
Vraag de verlenging minstens 3 werkdagen voor het verlopen van de oorspronkelijke termijn aan.
Je vergunning annuleren kan kosteloos tot 2 werkende dagen vóór de voorziene aanvangsdatum. Annuleer je later, dan ben je toch de retributie verschuldigd.
Annuleren kan enkel via e-mail naar de dienst Openbare Ruimte.
Hoe online een vergunning aanvragen?
Volg het stappenplan in onze handleiding (pdf).
- Zorg voor duidelijke signalisatie van de inname zelf, zoals verlichting, beschermnetten, verkeerskegels…
- Probeer de bereikbaarheid en zichtbaarheid van handel en horeca en de toegankelijkheid van openbare gebouwen en scholen maximaal te behouden. Bij inname voor een winkel of horecazaak, maakt u zelf afspraken met de uitbaters.
- Voorbehouden parkeerplaatsen (bv. voor personen met een handicap, taxi…) worden bij voorkeur niet ingenomen.
- Als de toegang tot een garage wordt gehinderd, maak dan een akkoord met de eigenaar of gebruiker.
- Hou het proper bij werken aan de woning! Het openbaar domein dient zo nodig dagelijks gereinigd te worden om de veiligheid van het verkeer van voertuigen en van de zwakke weggebruikers te verzekeren.
- Heeft u een verlenging van uw vergunning nodig? Vraag ook dit tijdig aan.
- De burgemeester of zijn gemachtigde kan steeds de werken stilleggen. De kosten die daaruit voortvloeien zijn ten laste van de vergunninghouder. Het stilleggen van de werkzaamheden wegens ontoereikende signalisatie kan door de vergunninghouder of zijn (onder)aannemer(s) niet worden aangegrepen om een schadevergoeding of een verlenging van de uitvoeringstermijn te bekomen.
- Wilt u als horeca-uitbater een terras inrichten op het openbaar domein? Dan moet u hiervoor een domaniale terrasconcessie aanvragen.
- Aanvragen voor de organisatie van festiviteiten, sportwedstrijden en andere evenementen op het openbaar domein moeten wel nog steeds ingediend worden bij het Evenementenloket van de dienst Vrije Tijd, minstens 2 maanden vóór de datum van de activiteit. De dienst Vrije Tijd zorgt dan voor de volledige afhandeling van het dossier, inclusief de nodige vergunning voor de inname van het openbaar domein. Lees hier alle informatie over de organisatie van evenementen.
Dienst Openbare Ruimte
Kaart
50.883161450494, 4.0806312