Om het ondernemingsleven te stimuleren en de slaagkansen van startende ondernemers te verhogen in de kernen wordt een inrichtingspremie in het leven geroepen.
Een inrichtingspremie bestaat uit een éénmalige toelage max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van 5000 euro voor de inrichting van een bestaande handelszaak in de kernwinkelgebieden Dorp en Station.
Wie kan de premie aanvragen?
De premie kan aangevraagd worden door een natuurlijk persoon of een rechtspersoon die uitbater wordt of eigenaar is van een nieuwe handelszaak in het kernwinkelgebied Dorp en stationsomgeving.
Komen niet in aanmerking voor de subsidie:
- callshop, nachtwinkel, automatenshop, muurwinkel, goktent, seksshop, peepshow, dancing, lunapark, privé-club, telefonieactiviteiten en internet;
- financiële of verzekeringsinstelling;
- onderneming die voor exploitatie over een kleinhandelsvergunning dient te beschikken (opp. boven de 400 m²);
- vzw’s.
Je kan geen premie aanvragen indien het gaat om een verplaatsing van een handelszaak binnen het kernwinkelgebied met creatie van nieuwe leegstand in het verlaten handelspand.
Wat zijn de voorwaarden?
De premie is van toepassing voor handelspanden:
- die als zodanig stedenbouwkundig conform zijn;
- dewelke minstens 5 dagen per week geopend zijn;
- die conform zijn met alle wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van de handelszaak;
- waar momenteel een handelszaak is gevestigd.
Werken komen enkel in aanmerking voor subsidiëring voor zover:
- ze stedenbouwkundig conform zijn;
- indien nodig de noodzakelijke vergunningen van gelijk welke aard bekomen zijn;
- ze in overeenstemming zijn met andere reglementen en regelgeving die van toepassing zijn.
De aanvrager verbindt er zich toe de handelszaak gedurende ten minste 3 achtereenvolgende jaren in stand te houden. De termijn van 3 jaar begint te lopen de dag na de toekenning van de subsidie door het college van burgemeester en schepenen.
De inrichtingspremie en vestigingspremie zijn niet cumuleerbaar.
Hoe wordt de premie aangevraagd?
De premie kan aangevraagd worden via het online aanvraagformulier. De aanvraag kan maximum 6 maanden na de gemaakte kosten voor de inrichting van de handelszaak worden ingediend.
Bij het aanvraagformulier zijn volgende documenten verplicht toe te voegen in bijlage:
- een kopie van inschrijving in de Kruispuntbank der Ondernemingen (KBO);
- een bewijs van inschrijving bij een sociale verzekeringskas voor een zelfstandig hoofdberoep;
- een kopie van de huurovereenkomst/notariële koopakte van het handelspand waarvoor de premie aangevraagd wordt;
- indien de uitbater niet de eigenaar is van de handelszaak, wordt een machtiging van de eigenaar gevoegd;
- bewijsstukken (zijnde facturen, contracten,…) tot staving van werken in de handelszaak of handelspand;
- een korte motivatie waaruit blijkt dat de handelszaak een positieve bijdrage levert aan de uitstraling of attractiviteit van het kernwinkelgebied en duurzaam van aard is. De dienst Lokale Economie zal hieromtrent gemotiveerd advies uitbrengen aan het college van burgemeester en schepenen;
- een attest waaruit blijkt dat er geen achterstal is bij BTW/belastingen/RSZ.
De premie kan slechts 1 maal per ondernemingsnummer aangevraagd en toegekend worden. Onvolledige of incorrecte aanvraagformulieren worden onontvankelijk verklaard.
Hoeveel bedraagt de premie?
De inrichtingspremie bestaat uit een éénmalige toelage max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van 5000 euro voor de inrichting van een bestaande handelszaak in de kernwinkelgebieden Dorp en Station.
Wanneer wordt de premie uitbetaald ?
Bij een volledig dossier en indien de bewijsstukken conform de voorwaarden van het subsidiereglement zijn toegevoegd, wordt het bedrag van de premie binnen een redelijke termijn uitgekeerd.
Documenten, wet- en regelgeving
Lokaal Bestuur Denderleeuw wil van haar historische handelskernen, de Stationsbuurt en het dorpscentrum van Denderleeuw, opnieuw bruisende winkelgebieden maken.
Dienst Ondernemen
Kaart
50.883163685692, 4.080610862805