In Vlaanderen winnen pop-up horecazaken en gelijkaardige initiatieven meer en meer aan populariteit. Ook in Denderleeuw is deze evolutie merkbaar. Net daarom wil het Lokaal Bestuur Denderleeuw dit creatief ondernemerschap ondersteunen.
Om aanvragen voor een pop-up horecazaak objectief en uniform te kunnen beoordelen werd een reglement opgemaakt waaraan elke aanvraag wordt afgetoetst. Anderzijds moet bij de beoordeling rekening worden gehouden met de impact op de woonomgeving en de gevolgen voor de lokale horeca-uitbater. Een pop-up horecazaak is immers een commercieel initiatief van tijdelijke aard.
Doelgroep
De aanvraag voor een horeca pop-up kan enkel uitgaan van een onderneming (natuurlijke persoon of rechtspersoon).
Voorwaarden
Uitbatingsperiodes
Er worden twee seizoensgebonden periodes vastgelegd waarbinnen pop-up horecazaken kunnen worden toegelaten op grondgebied Denderleeuw.
- Zomerbars: van 1 mei tot en met 30 september
- Winterbars: van 1 november tot en met 28 februari
- De periodes daartussen zijn pop-up vrije maanden.
Voor beide periodes gelden steeds onderstaande uitbatingstermijnen.
Uitbatingstermijn
- De maximale uitbatingstermijn bedraagt 120 dagen
- van maximaal vier periodes van 30 dagen
- of 120 opeenvolgende dagen per kalenderjaar, voor zover één en ander niet strijdig is met andere stedenbouwkundige regelgevingen.
- De periodes van dertig dagen kunnen aaneengesloten zijn, maar overlappen elkaar niet.
- Indien een tijdelijke constructie geplaatst moet worden voor de horeca pop-up, nemen de periodes een aanvang op de eerste dag van de plaatsing en ingebruikname van de constructie, ongeacht of de constructie voor de volledige uitbatingsperiode geplaatst wordt.
Het is de verantwoordelijkheid van de uitbater om zich in kennis te stellen van de wetgeving die van toepassing is.
Quota horeca pop-up zaken per gemeente
- Op het grondgebied van deelgemeente Denderleeuw kunnen maximaal 2 horeca pop-up zaken worden toegestaan en uitgebaat.
- In de deelgemeenten Welle en Iddergem kan er telkens 1 horeca pop-up zaak tijdens de voorziene periodes worden toegestaan en uitgebaat.
Als er meer aanvragen zijn dan het aantal toegestane horeca pop-up zaken zal de horeca pop-up worden gekozen die zich het best in haar omgeving laat integreren en de grootste meerwaarde heeft op het vlak van ontmoeting en beleving. Dit zal volgen uit de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen.
Een uitzondering op bovenvermelde quota kan gemaakt worden voor een horeca pop-up event die maximaal 2 dagen duurt.
Procedure
Aanvraag
Elke aanvraag moet ten laatste drie maanden vóór aanvang van de geplande uitbatingsperiode worden ingediend via het online webformulier of bij de dienst Lokale Economie. Dit kan per aangetekende zending of via afgifte aan het onthaal.
Advies
Alle aanvragen worden voorgelegd aan de bevoegde gemeentelijke diensten. Er wordt een gemotiveerd advies bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
In dit advies wordt rekening gehouden met de impact van de horeca pop-up zaak op de directe omgeving, de gevolgen op vlak van mobiliteit, parkeren, openbare orde, veiligheid en de locatie en de eventuele consequenties voor bestaande horecazaken binnen de gemeente. In het advies wordt de meerwaarde beoordeeld die de pop-up horecazaak biedt voor de onmiddellijke en ruimere omgeving op het vlak van ontmoeting, beleving en bedrijvigheid. De pop-up horecazaak dient zich binnen het bestaande woon- en handelsweefsel in te passen.
Beslissing
Het college van burgemeester en schepenen kan de aanvraag weigeren of goedkeuren. In de collegebeslissing worden de criteria die aanleiding geven tot een weigering of tot het opleggen van bijzondere voorwaarden, uitdrukkelijk vermeld.
Let wel: het is niet toegelaten om voorafgaandelijk aan de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen te communiceren over de aanvraag voor de horeca pop-up.
Wat heb je nodig?
Indien beschikbaar op het moment van het indienen, bevat de aanvraag minstens volgende documenten:
- uittreksel uit KBO of Vlaio (registratie vestigingseenheid) met vermelding van de correcte activiteit/NACEBEL code;
- uittreksel uit het strafregister;
- objectieve aansprakelijkheidsverzekering brand- en ontploffing;
- bewijs (brand)veiligheid (veiligheidsattest PTI);
- toelating politiezone;
- bewijs aangifte FAVV (indien van toepassing);
- bewijs aangifte SABAM;
- aanvraag tijdelijke drankvergunning;
- gedetailleerd plan van de locatie en eventuele constructies samen met vermelding van de maximale capaciteit van de pop-up horecazaak;
- overzicht van het assortiment dat zal worden aangeboden;
- contract met erkende inzamelaar gemengd bedrijfsafval.
Documenten, wet- en regelgeving
- De openingsdagen zijn beperkt tot vier dagen op weekbasis dewelke vrij te kiezen zijn
- Tijdens weekdagen van maandag tot donderdag alsook op zondag, mag een pop-up geopend zijn van 09.00 uur ’s morgens tot 23.00 uur ’s avonds.
- Op vrijdag en zaterdag mag een pop-up geopend zijn tot 01.00 uur ‘s nachts, behoudens gemotiveerde uitzondering toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
- Er wordt geen drank of voeding meer geserveerd vanaf 30 minuten voor sluitingstijd.
Het college van burgemeester en schepenen kan, indien noodzakelijk, striktere openingsuren opleggen.
De pop-up horecazaken moeten voldoen aan de reguliere geluidsnormen. Uitbatingen in binnen- en buitenruimtes mogen maximaal 85 db produceren.
Voor afwijkende sluitingsuren en geluidsnormen tijdens een georganiseerd evenement in de pop-up horecazaak kan het college van burgemeester en schepenen een uitzondering toestaan. Een aanvraag tot het organiseren van dit evenement moet ingediend worden via het gemeentelijk evenementenloket.
Dienst Ondernemen
Kaart
50.883163685692, 4.080610862805