Wie kan mij helpen als ik uit huis gezet wordt?
Kan de verhuurder je zomaar op straat zetten?
De verhuurder kan het huurcontract niet automatisch laten ontbinden, zelfs al staat dit zo in het huurcontract beschreven.
Wanneer je bijvoorbeeld niet, of niet op tijd, betaalt, kan de verhuurder een procedure opstarten bij het vredegerecht.
De vrederechter zal dan uitmaken of de fout voldoende ernstig is om het huurcontract te ontbinden.
Wat als je een gerechtsbrief ontvangt?
Neem meteen contact op
Het is belangrijk om op de zitting van het Vredegerecht aanwezig te zijn of je te laten vertegenwoordigen door een advocaat.
Gratis bemiddeling door de sociale dienst bij uithuiszetting
- De griffier (of de gerechtsdeurwaarder) brengt de sociale dienst tijdig op de hoogte wanneer een vordering tot uithuiszetting bij de rechtbank wordt ingeleid door jouw verhuurder.
- De sociale dienst stuurt je een brief met de vraag om contact op te nemen. Je kan een afspraak maken met een maatschappelijk werker.
- De maatschappelijk werker zal uitleg geven over het verloop van de procedure. Samen met jou wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn om een uithuiszetting te vermijden. Als het toch komt tot een uithuiszetting, wordt gezocht naar oplossingen om dit op een zo menswaardige manier te laten verlopen.
- De sociale dienst brengt de vrederechter (of de gerechtsdeurwaarder) op de hoogte van de respons op het schrijven en welke stappen de huurder zal ondernemen.
En als uithuiszetting onvermijdelijk is...
Soms is uit huis gezet worden niet meer te vermijden. In dat geval laat de deurwaarder het vonnis van de rechtbank uitvoeren.
De woning wordt gedwongen ontruimd. Je spullen staan dus op straat.
Heb je dan geen andere woning of oplossing voor je inboedel? Dan worden je spullen maximum 6 maand gestockeerd in het gemeentelijk magazijn. Dat gebeurt enkel met niet-bederfbare inboedel. Worden de spullen binnen de 6 maanden niet opgehaald, wordt alles vernietigd.
Sociale dienst
Kaart
50.89321715379, 4.0639157
> Heb je nog geen persoonlijke dossierbeheerder?
In een eerste gesprek ('intake') luisteren we naar je vraag en gaan we na hoe de sociale dienst of de andere welzijnsdiensten je het best kunnen helpen. Maak hiervoor bij voorkeur een afspraak via bovenstaande contactgegevens. Het intakegesprek kan ook zonder afspraak tijdens de openingsuren van de dienst Intake.
> Heb je al een dossierbeheerder?
Maak dan rechtstreeks een afspraak met je persoonlijke dossierbeheerder.