Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?
Je contract wordt opgezegd
Jouw leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.
Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog minstens twee maanden aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.
Als je na 2 maanden geen nieuwe leverancier hebt, wordt Fluvius automatisch je energieleverancier.
Lokale adviescommissie beslist over afsluiten of heraansluiten
Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan wordt advies gevraagd aan de Lokale adviescommissie (LAC). In die commissie zitten mensen van het OCMW, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
- Het OCMW onderzoekt eerst je situatie.
- Als het probleem niet kan opgelost worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook jij wordt uitgenodigd op de vergadering om je te verdedigen.
- De LAC beslist over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas en ook water.
De budgetmeter
De budgetmeter is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers. Als jouw energieleverancier je contract opzegt en je ook de facturen bij Fluvius niet betaalt, zal Fluvius een budgetmeter installeren bij jou thuis. Dit is nu altijd een digitale budgetmeter.
Met de budgetmeter kan je alleen de energie gebruiken die je op voorhand betaalt,
en weet je dus exact hoeveel je verbruikt én betaalt.
Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.
Beschermde klanten
Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een 'beschermde klant'.
Het sociaal tarief wordt alleen toegekend aan personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen. Het is de federale overheid die bepaalt of je al dan niet recht hebt op de sociale maximumprijs.
Sociale dienst
Kaart
50.89321715379, 4.0639157
> Heb je nog geen persoonlijke dossierbeheerder?
In een eerste gesprek ('intake') luisteren we naar je vraag en gaan we na hoe de sociale dienst of de andere welzijnsdiensten je het best kunnen helpen. Maak hiervoor bij voorkeur een afspraak via bovenstaande contactgegevens. Het intakegesprek kan ook zonder afspraak tijdens de openingsuren van de dienst Intake.
> Heb je al een dossierbeheerder?
Maak dan rechtstreeks een afspraak met je persoonlijke dossierbeheerder.