Water is een basisbehoefte voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?
Wat moet je zelf doen?
- Stel je vraag om hulp niet uit.
- Lees de brieven die je krijgt.
- Neem contact met de sociale dienst als je vragen hebt.
- Spreek met de maatschappelijk werker zodat die samen met jou naar een oplossing kan zoeken.
- Ga naar de vergadering van de Lokale Adviescommissie.
Hulp van de sociale dienst
Wanneer je je waterrekening niet betaalt, zal de Watergroep je naam doorgeven aan de sociale dienst.
Een maatschappelijk werker zal je contacteren en samen met jou zoeken of er een oplossing mogelijk is, zodat de Watergroep je waterlevering niet afsluit. Meestal lukt dat, op voorwaarde dat je bereikbaar bent voor een afspraak en het niet uitstelt.
Lokale adviescommissie beslist over afsluiten of heraansluiten
Is er geen oplossing voor de schuld, dan krijg je een brief omnaar de Lokale Adviescommissie (LAC) te komen. Dat is een vergadering met mensen van de Watergroep en het OCMW waar je situatie besproken wordt. Ook daar kan je nog afspreken hoe je de schuld zal betalen.
Het is wel heel belangrijk dat je op deze vergadering aanwezig bent om afsluiting van water te voorkomen!
- Op deze vergadering kan beslist worden tot afsluiten, dat willen we liefst vermijden.
- Word je toch afgesloten van het waternet, is het ook op deze vergadering dat er kan beslist worden om je opnieuw aan te sluiten wanneer je de schuld betaalt.
Sociale dienst
Kaart
50.89321715379, 4.0639157
> Heb je nog geen persoonlijke dossierbeheerder?
In een eerste gesprek ('intake') luisteren we naar je vraag en gaan we na hoe de sociale dienst of de andere welzijnsdiensten je het best kunnen helpen. Maak hiervoor bij voorkeur een afspraak via bovenstaande contactgegevens. Het intakegesprek kan ook zonder afspraak tijdens de openingsuren van de dienst Intake.
> Heb je al een dossierbeheerder?
Maak dan rechtstreeks een afspraak met je persoonlijke dossierbeheerder.