Ben je net verhuisd naar Denderleeuw of heb je een nieuwe stek in onze gemeente? Dan moet je binnen de acht dagen een aangifte van adreswijziging doen. Maar niet getreurd: dat kan eenvoudig vanuit je nieuwe thuis via het nieuwe webformulier op ons digitaal loket.
De dienst Burgerzaken registreerde het voorbije jaar 1898 aankomsten en verhuizen binnen de gemeente. Het merendeel van deze aangiften gebeurt nog steeds persoonlijk aan het loket. Terwijl je dit makkelijk thuis via het digitaal loket kan doen. Dat bespaart je tijd en een verplaatsing naar het administratief centrum.
In 2019 gebeurden al 428 aangiften via het webformulier op de gemeentelijke website. Dat was nog een eenvoudig online formulier dat de aanvrager volledig moest invullen voor zichzelf en zijn gezin.
Online aangifte
Met het nieuwe formulier wordt de aangifte voor een groot deel geautomatiseerd. Je dient dan wel met je identiteitskaart of identificatie-app aan te melden, zodat we zeker zijn dat jij het bent.
Het grote voordeel: dankzij de beveiligde aanmelding worden je gegevens wel meteen juist ingevuld. Daarnaast kan je meteen ook de gegevens van je gezinsleden opvragen. En ook de straat waar je naartoe verhuist, kan je bij de aangifte kiezen uit een lijstje, waardoor er geen vergissingen kunnen ontstaan.
Nog een voordeel: na je aangifte krijg je automatisch een ontvangstbewijs in je mailbox.
Vaststelling door wijkagent
Met de aangifte is de kous natuurlijk nog niet af.
De dienst Burgerzaken verwittigt de wijkagent en die zal dan je adreswijziging komen vast stellen. Na positieve controle van de wijkagent wordt je adreswijziging definitief bevestigd door de dienst Burgerzaken. Je bent dan ingeschreven op datum van kennisname van de aangifte.
Daarna krijg je een uitnodiging in de bus om je adres op je identiteitskaart te wijzigen. Daarvoor dien je wel nog naar het administratief centrum te komen. Vergeet dan zeker je PIN-code niet!
Succesverhaal
Sinds de invoering van het eGovFlow-platform voor Burgerzaken begin maart werden er al 1620 akten en attesten afgeleverd op digitale wijze.
Bij 824 aanvragen kreeg de burger zelfs volautomatisch het gevraagde document in de mailbox. Er was dus geen bezoek aan het administratief centrum of een tussenkomst van een medewerker van de dienst Burgerzaken nodig.
Meer info
Dienst Burgerzaken: burgerzaken@denderleeuw.be