Voor de eerste maal sinds Napoleon het burgerlijk wetboek invoerde in onze streek, werd dat wetboek grondig herschreven. Waarom? Omwille van de digitalisering van de Belgische burgerlijke stand. Gemeenten maken vanaf 1 april 2019 geen papieren akten meer op. Een grote verandering, met vele gevolgen.
Geen papieren akten meer
Vanaf 1 april worden geboorte-, huwelijks-, overlijdensakten… niet meer op papier opgemaakt. Alle akten worden via de computer gegenereerd en ondertekend door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand of zijn gemachtigde. De ambtenaar van de Burgerlijke Stand hoeft geen akte meer te drukken en met de pen te ondertekenen. Hij ondertekent nu gewoonweg door zijn identiteitskaart in te voeren in zijn computer en de pincode in te geven.
Geen gemeentelijke registers meer
Vanwege die digitale opmaak en ondertekening zal de gemeente dus geen akten meer drukken. Deze nieuwe akten worden meteen doorgestuurd naar een centrale databank van de FOD Binnenlandse Zaken. Fysiek wordt er dus niets bijgemaakt. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de gemeentelijke archieven. Aangezien er geen nieuwe registers bijkomen zal ook de jaarlijkse aangroei van het gemeentelijk archief afnemen.
Gemeente Denderleeuw heeft er ook voor gekozen haar oude akten te laten inscannen. De scans en hun onschatbare informatie werden ook in de centrale databank geplaatst. Zo kunnen de akten digitaal opgevraagd en gelezen worden in elke gemeente in België, zonder dat je naar het gemeentelijk archief in Denderleeuw te moeten komen. Je moet natuurlijk wel een geldige reden hebben om een specifieke akte op te vragen.
Je hoeft geen handtekening meer te plaatsen
De digitale akte wordt enkel nog elektronisch ondertekend door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand of zijn gemachtigde. Pasgehuwden en getuigen hoeven dus geen huwelijksakte meer te ondertekenen, begrafenisondernemers hoeven ook de overlijdensakten niet meer te ondertekenen,… Het is voor heel wat mensen wennen. Een akte van de burgerlijke stand wordt opgemaakt op een belangrijk moment in iemands leven. Nu valt het symbolisch aspect van de ondertekening van de akte volledig weg.
Je hoeft niet meer van de ene naar de andere gemeente te hollen
“Sorry meneer/mevrouw, je bent niet geboren in Denderleeuw, je dient je akte op te vragen in je geboorteplaats.” Een zin die veel inwoners al eens gehoord hebben. Het invoeren van de centrale databank zorgt ervoor dat je aan het loket bij de dienst Burgerzaken in Denderleeuw elke akte die op jou betrekking heeft kan opvragen. De centrale databank zou de werking van alle diensten Burgerzaken efficiënter moeten maken. Zoals steeds met nieuwe projecten en digitale toepassingen zijn er nog enkele kinderziektes, waardoor de beoogde dienstverlening nog niet op volle toeren draait.
Geen verschillende uittreksels meer
Tot voor kort bestonden er vele vormelijke verschillen tussen de uittreksels van akten van de verschillende gemeenten. Dat kwam de duidelijkheid en uniformiteit niet ten goede. De invoering van de centrale databank en de nieuwe wetgeving zorgen ervoor dat de vormvereisten voor een uittreksel van een akte definitief vastgelegd zijn. Uittreksels van akten zien er vanaf nu dus steeds hetzelfde uit en zullen dezelfde informatie en zegels bevatten.
Geen overzicht van de huwelijken en overlijdens meer in De Schakel
De gewijzigde wetgeving zorgt ook voor strengere privacyregels. Door de strengere regels opgenomen in het burgerlijk wetboek mag de gemeente niet zomaar een overzicht van de geboorten, huwelijken en overlijdens publiceren. Dit overzicht verdwijnt dus uit de Schakel. Voor wie dat zo aangeeft, wordt wel een foto van de huwelijksjubilarissen opgenomen.