Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (eID) ontving u een PIN- en PUK-code.
Met je eID en de PIN-code kan je:
- je eID gebruiken voor elektronische toepassingen
- je identiteit bewijzen op het internet
- je elektronische handtekening plaatsen.
Met de PUK-code kan een loketmedewerker je PIN-code resetten.
Zonder deze codes blijft uw eID wel geldig als identiteitsdocument.
Procedure
Een nieuwe PIN-code nodig?
Je bent je PIN-code kwijt, vergeten of heb je drie keer een foute PIN-code ingegeven en je eID is geblokkeerd? Dit is wat je kan doen:
- Maak een afspraak
- Neem je PUK-code mee.
- De loketmedewerker deblokkeert je kaart en je kan een nieuwe PIN-code invoeren.
- Ook de PUK-code verloren? Lees verder.
Een nieuwe PIN- en PUK-code nodig?
Je bent ook je PUK-code kwijt? Dan kan je het volgende doen:
- Je vraagt een nieuwe PIN- en PUK-code aan via de website van het rijksregister
- De nieuwe codes worden opgestuurd naar het administratief centrum.
- Na 2 tot 3 weken krijg je bericht om bij de dienst Burgerzaken langs te komen. Je maakt hiervoor een afspraak
- Je brengt je identiteitskaart mee.
- De loketmedewerker zal je kaart opnieuw activeren.
- Onthoud of bewaar je codes op een veilige plaats.
Bedrag
Gratis
Uitzonderingen
Is het dringend?
Heb je dringend een herdruk van je PIN- en/of PUK-code nodig, omdat je je identiteitskaart wil gebruiken voor een online toepassing? Vraag dan een digitale sleutel aan. Dan ben je sneller geholpen.
Ook interessant voor jou
Dienst Burgerzaken
50.883161450494, 4.0806312